De bestedingen in de Nederlandse markt van eten buiten de deur blijven stevig onder druk staan. Vooral klassieke horeca en bedrijfsrestaurants zien hun inkomsten opdrogen, blijkt uit cijfers die FoodService Instituut Nederland (FSIN) vandaag publiceert. De foodservicemarkt verloor in de crisisjaren 2009 en 2010 bijna een miljard euro (€928 mln) omzet. De verwachting is dat het aandeel van buitenhuis eten in de totale voedingsmarkt (€55,5 mrd in 2010) dit en volgend jaar verder daalt.
Door het wankele economische vertrouwen en een slinkend besteedbaar inkomen trekken restaurants minder bezoekers. En ze geven er bovendien minder uit. Klassieke horeca verliezen al jaren klanten aan goedkopere concurrenten als Ikea, LaPlace, McDonald’s en Subway. Het tussendoortje onderweg op treinstations en Schiphol blijft ook goed verkopen. Reden voor veel tankstations om meer verse levensmiddelen te gaan verkopen. Supermarkten profiteren van de malaise in de buitenhuismarkt. FSIN verwacht dat hun aandeel in de totale foodmarkt de 50% kan overschrijden. In 2010 was dat aandeel nog 48,4%.
bron: fd.nl